28.4.07

Ilon pedagogiikkaa etsimässä

'Ilon pedagogiikkaa etsimässä - koulu hyvinvointikeskuksena' -kehittämis- ja tutkimushanke on käynnistynyt opetusministeriön rahoittamana Tutkiva opettaja -verkostossa. Hankkeeseen liittyvän samannimisen julkaisun toimittanut professori Eira Korpinen sanoo mm. seuraavaa:

"Säästämisen ja syrjäytymisen hinta
Julkaisu haastaa myös keskusteluun koulujen lakkauttamisen kustannusvaikutuksista. Kuntatalous on paininut talousvaikeuksissa, ja kouluja lakkauttamalla on haettu säästöjä, jotka jo muutaman vuoden aikana ovat muuttuneet kuluiksi.
Vuosina 2000-2004 lakkautettiin 300 koulua, mutta perusopetuksen kulut kasvoivat 24% ja tuottavuus laski 13%. Kun vuoden 2001 sivistystoimen menoja merkitään indeksiluvulla 100, huomataan, että oppilashuollon momentti on räjähtänyt käsiin, sillä vuoteen 2005 mennessä tämä indeksiluku oli noussut 180:een.
Ihmisille aiheutettujen ongelmien korjaaminen maksaa: yksi hoitopäivä lasten ja nuorten psykiatrisella osastolla maksaa 630 euroa. Yksi syrjäytynyt nuori hoitokodissa maksaa noin 100 000 euroa/vuosi.
- On tärkeää ymmärtää koulutusmenojen kehityksen taustalla vaikuttavia tekijöitä, joista merkittävimpiä on erityisopetuksen ja oppilashuollollisten tarpeiden lisääntyminen. Koulun lakkauttamisen kustannusvaikutuksien laskeminen on ollut liian vaikea yhtälö hallittavaksi, Korpinen toteaa."
Pedagogi Juha Juurikkala kirjoittaa julkaisussa mielenkiintoisesti. Hän sanoo mm.
"Koulu on oppivelvollisen lapsen työpaikka. Siitä vallinnee suuri yksimielisyys. Kouluunmeno on suuri askel myös lapselle itselleen: onhan koululaisen status aivan jotain muuta kuin päiväkotilapsen. Ylivoimainen enemmistö koulutulokkaista odottaa innolla kouluun pääsyä, luku- ja kirjoitustaitoa, matematiikkaa. Mutta mitä tapahtuu kolmessa, neljässä vuodessa? Mitä me tulemme opettaneeksi lapsille työn teosta? Mihin katoaa työn ilo ja oppimisen halu?"
"Ilon pedagogiikka' on käytännön koulutyössä luotu vuorovaikutukseen perustuva konstruktiivinen käyttöteoria. Sen mukaan koululaiset ovat koulussaan työntekijöitä, kaikkine työntekijän oikeuksineen ja velvollisuuksineen. Täydellä ihmisarvolla varustettuna. Heitä kuunnellaan, heidän kanssaan neuvotellaan ja tehdään sopimuksia. Heidän työnsä on aktiivinen, omaehtoinen opiskelu, tiedonhankinta, sosiaalinen kanssakäyminen. Tavoitteena on elämässä tarpeellisten tietojen ja taitojen itsenäinen oppiminen.
Opettajat ovat koululaisten työnjohtajia. Heidän tehtävänsä on olla aikuisina henkisesti läsnä, olla käytettävissä ja kuunnella herkällä korvalla; opettaa tilanteen sitä vaatiessa ja pitää työntekijänsä perustehtävän suunnassa. Tavoitteena on rikas vuorovaikutus työnjohtajan ja työntekijöiden välillä."
"Ilon pedagogiikkaa' on kehitetty ja toteutettu 400 - 450 oppilaan koulussa Vantaan Ilolassa vv. 1988 - 2003. Syyslukukaudesta 2005 alkaen sitä on noudatettu yhden opettajan versiona Mäntyharjussa Halmeniemen Vapaan Kyläkoulun reilun kymmenen oppilaan kanssa.
Ideologian peruspilari on usko lapsen haluun oppia ja kasvaa täyteen mittaansa oman sisäisen äänensä ohjaamana. Ilman palkintoja ja rangaistuksia, asioista neuvotellen ja niistä sopien.
Tässä suhteessa lapsiin luottaminen ja heille 'opintovapauden' antaminen vastoin monia ennakkokäsityksiä ei johdakaan anarkismiin ja mielettömyyteen, ajoittaiseen kaaokseen kylläkin."
Pedagogi Juha Juurikkalan artikkeli kyseisessä julkaisussa kokonaisuudessaan täällä.
---
Julkaisua myy:
KAMPUS DATA Gummeruksenkatu 6, 40100 puh.(014) 3333600 kirjamyynti@kampusdata.fi ja Jyväskylän yliopiston kirjaston Kirjavitriini puh. (014) 260 3453, fax.(014) 260 3471.

26.4.07

Pieni koulu voi sijaita myös kaupungissa

Suomen Vanhempainliiton Vanhempien Sanomat 1/2007 -julkaisussa on artikkeli otsikolla Psyykkisessä kouluhyvinvoinnissa kehitettävää.
Artikkelissa on haastateltu tutkija Niina Junttilaa, joka valmistelee Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskuksessa kasvatustieteen väitöskirjaansa vanhemmuuden ja sosiaalisten suhteiden merkityksestä lapsen oppimiselle ja kouluhyvinvoinnille.
Artikkelissa sanotaan seuraavasti:
"Suomalaisten hyviä oppimistuloksia on totuttu selittämään pienellä luokkakoolla ja pienillä turvallisilla kouluyksiköillä. Mutta mihin ollaan menossa yhä useammalla paikkakunnalla? Pieniä kouluja lakkautetaan ja luokkakokoja kasvatetaan. - Tätä ei voi pitää hyvänä suuntana. Olemmeko rapauttamassa suomalaisen koulujärjestelmän parhaimpia perinteitä? Tämän perinnön vaalimisessa tarvitaan kunnissa myös vanhempien aktiivisuutta, huomauttaa Niina Junttila."
"- Yhteisöllisyys on tärkeää niin luokan kuin koko koulun tasolla ja se leviää myös koulun ympäristöön. Luokan yhteistyöhenki ja kaverisuhteet toimivat perinteisesti paremmin, jos luokka ei ole liian suuri. Tutkimusten mukaan yli 20 oppilaan luokissa esimerkiksi yksinäisyys on suurempi ongelma kuin pienemmissä luokissa. Myös kiusaaminen ja muut lieveilmiöt lisääntyvät luokkakoon kasvaessa."
"Pieni koulu voi sijaita myös suuressa kaupungissa. Esimerkiksi Junttilan oman kahdeksanvuotiaan pojan koulua on kuvattu pieneksi kyläkouluksi keskellä kaupunkia. Snellmanin koulu on oma yhteisönsä, jonka olemassaolon ja säilyttämisen puolesta vanhemmat ovat tottuneet taistelemaan".

"-Hyvinvoiva kouluyhteistö syntyy aika inhimillisistä ja yksinkertaisista perusasioista: sopiva luokkakoko, keskinäinen kunnioitus, erilaisuuden arvostaminen ja kodin ja koulun yhteistyö ovat hyvä perusresepti."

Kyseinen julkaisu ja artikkeli luettavissa kokonaisuudessaan täällä.

Artikkeli Turun Sanomissa yllä mainitun Snellmanin koulun puolesta tehdystä adressista vuonna 2006 löytyy täältä.

Lisätietoa Snellmanin koulusta täällä.

24.4.07

Koulumme saa jatkaa

Sanomalehti Keskipohjanmaa 24.4.2007:

Valtuusto päätti äänin 12 – 9 Alaviirteen koulu jatkaa sittenkin
Alaviirteen koulun kohtalo sinetöitiin maanantai-iltana Lohtajan valtuuston kokouksessa: Äänin 12 – 9 koulun toiminta saa jatkua ennallaan. Hallituksen esitys oli, että koulu lakkautetaan ensi elokuun alusta lähtien, ja oppilaat siirretään kirkonkylän kouluun.
Valtuutettu Seppo Niemelä (kok.) esitti, että koulua ei lakkauteta ja toiminta jatkuu ennallaan. Ensimmäisenä hänen esitystään vilkkaassa keskustelussa kannatti Anne Perander (kd.).
Valtuutettu Niemelän mukaan säästöt Alaviirten koulun lakkauttamisesta ovat minimaaliset.
– Nyt osa koulun oppilaista on lähdössä Kannukseen kouluun. Tämä tarkoittaa sitä, että aikanaan oppilasmäärä vähenee myös yläkoulussa.
Lohtajan 21-jäsenisessä valtuustossa on 14 keskustan edustajaa. Ryhmän puheenvuoron pitänyt Jouni Huhtala ei sanonut ryhmänsä kantaa, mikä on hänen mukaansa keskustaryhmän tapa muissakin asioissa. Hänen oma kantansa oli selvä: koulu on lakkautettava.
Uutinen alkuperäisenä täällä.

22.4.07

Erään koulutaistelun tarina


Auli Kluukeri
Kirjoitan tätä sunnuntaina 22.4.2007. Oman kyläkoulumme kohtalo ratkeaa huomenna 23.4.2007 Lohtajan kunnanvaltuuston kokouksessa. Siellä tehdään päätös koulun jatkamisesta tai lakkautuksesta.
En siis tiedä vielä, onko tämä kirjoitus osa surutyötä ja luopumista vai ilon häivähdystä ja helpotusta.
Millaista on ollut vanhempana olla mukana 1,5 vuoden koulutaistelussa verkostossa?
Lukemattomia tunteja panostettua aikaa iltaisin, viikonloppuisin ja öisin. Puhumattakaan toisten omassa koulutaistelussamme mukana olleiden ajankäytöstä. Useiden henkilöiden pyyteetöntä ja periksiantamatonta työtä koulun säilyttämiseksi.
Luettuja ja tutkittuja talousarvioita, tilinpäätöksiä, kouluverkkoselvityksiä, lakeja, koulujen lakkautusprosesseja eri kunnissa sekä perehtymistä opetussuunnitelmiin, yhdysluokkaopetukseen, tieteellisiin tutkimuksiin, koulujen tarinoihin ja kunnalliseen päätöksentekoon.
Laadittuja laskelmia, kirjoitettuja kirjeitä, puhelinsoittoja ja yhteydenottoja kunnan virkamiehiin, luottamushenkilöihin, kansanedustajiin, lääninhallitukseen, opetusministeriöön, sisäministeriöön ja toisiin koulutaistelijoihin. Monia, monia kokoontumisia aktiivien kesken.
Työskentelyä yhdessä upeiden ihmisten kanssa, jotka ovat muodostaneet verkoston koulun säilyttämisen puolesta. Suurta rikkautta saada uusia ystäviä ja tovereita sekä tutustua erilaisiin ihmisiin. Kunnioitusta ja arvostusta omassa taistelussamme ja muissa vastaavissa mukana olleita kohtaan.
Epätietoisuutta, avuttomuutta, tehtyjä virheitä, ylilyöntejä, tunnekuohuja ja osaamattomuutta.
Pettymystä ja epäuskoa kunnallisen päätöksenteon objektiivisuuteen, tarkoituksenmukaisuuteen ja laillisuuteen.
Syvempää ymmärrystä siitä, että opettajat voivat halutessaan ja osatessaan muodostaa lapsen koulupolun varrelle vahvan ja kestävän sillan. Ja että pienessä koulussa opettajan työ on raskasta, haastavaa ja antoisaa. Nöyrtymistä kiitollisena sen tosiasian eteen, että hyvä opettaja on painonsa arvoinen kultaa. Tuhat äänettömästi ja ääneen sanottua kehua, kannustusta ja kiitosta koulumme henkilökunnalle.
Huonoa omaatuntoa näiden 1,5 vuoden ajalta lapsiltani ja perheeltä varastetusta ajasta. Enemmän halua ja tahtoa toimia vanhemman roolissa koulun arjen apuna ja auttajana [muttei tarpeeksi voimia toteuttaa tätä tahtoa]. Syyllisyydentunnetta.
Väsymystä, ahdistusta, syömättömyyttä, tuskaa, voimattomuutta, katkeruutta, vihaa ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Paljon itkua ja tyynyyn pyyhittyjä kyyneleitä.
Kymmeniä kuultuja ja kuunneltuja kertomuksia vastaavassa tilanteissa olleiden ja olevien vanhempien, kyläaktiivien ja opettajien suusta samasta ahdistuksesta, loppuunpalamisesta ja sairastumisesta.
Katsomista peiliin. Lukuisia kysymyksiä itselleni siitä, ajattelenko todella nykyisten tai tulevien koululaisten parasta.
Uskoa siihen, että olen mukana ajamassa tärkeää asiaa.
---
Kävipä koulullemme huomenna miten tahansa, tunnen saaneeni matkan varrella itselleni
jotakin arvokasta ja rahassa mittaamatonta. Olen saanut paljon enemmän kuin antanut.
Ilon häivähdykset, kohdatut ihmiset ja koskettavat muistot jäävät ja säilyvät.
---
Tämän kirjoituksen kuvassa pitäisi olla lapsia.
Sen sijaan kuvassa on omat koulutaistelupaperini. Jotenkin tuntuu siltä, että numerot sittenkin hallitsevat liikaa perusopetukseen liittyvässä kunnallisessa päätöksenteossa todellisen arvokeskustelun sijaan.

20.4.07

Perusopetus ja hallitusohjelma

Uusi hallitus on julkaissut alkuviikosta hallitusohjelmansa.
Muutamia otteita siitä:

" Madalletaan esteitä käydä koulua yli kuntarajojen."

"Edistetään kansalaisten vapaata hakeutumisoikeutta palveluihin yli kuntarajojen."

---

" Oppilaitosverkkoa sopeutetaan väestökehitykseen koulutuksen saatavuus maan kaikissa osissa turvaten."

"Hallitus turvaa perusopetuksen saavutettavuuden lähipalveluna."
---
"Opettajien työn houkuttelevuutta parannetaan kehittämällä työolosuhteita. "

---

"Ikäluokkien pienentymisestä vapautuvat voimavarat käytetään koulutuksen laadun kehittämiseen."

"Tavoitteena on ryhmäkokojen pienentäminen sekä tuki- ja erityisopetuksen, opinto-ohjauksen ja oppilashuollon vahvistaminen ja koulujen kerhotoimintaan panostaminen. "

---

Hallitusohjelma kokonaisuudessaan on luettavissa täällä (pdf-tiedosto).

Rehtori Matti Hellströmin ajatuksia opetukseen liittyvästä hallitusohjelmasta hänen blogissaan.

18.4.07

Vanhojen koulukiinteistöjen omistusoikeus

"Niinikoskella on käyty koulua nykyisellä paikalla vuodesta 1884 vuoteen 2006. Koulunmäellä seisovat rinnakkain vanha ja uusi koulurakennus. Oppilaita koulussa oli viime vuosina noin 25 luokilla 1-6. Koulu oli kaksiopettajainen vuodesta 1968 sulkemiseensa 2006 saakka." Kuva ja kuvateksti lainattu Niinikosken kylältä.
Vanhojen koulukiinteistöjen osalta kaikkien lakkautettujen koulujen kylien ja kyläyhdistysten on hyvä selvittää kiinteistön (rakennukset ja tontti) todellinen omistusoikeus.
Orimattilassa Niinikosken kylässä kunta lopulta lakkautti kyläkoulun.
Mutta koulukiinteistö jäi kylälle, kun todettiin, ettei kunta ole koskaan maksanut rakennuksista mitään eikä niitä ole lahjoitettukaan.
Jos asia halutaan selvittää, pitää Tapio Kiviniemen mukaan tutkia, millä rahoilla koulu on rakennettu ja tontti hankittu. Jos kylä tai yhteisö on rakentanut koulun ja maksanut sen osalta jotakin, niin kunnan on pitänyt korvata koulusta tälle yhteisölle jotakin siinä vaiheessa, kun koulutoimi on otettu kunnan haltuun. Omistusoikeuden siirrosta tulisi myös löytyä selkeitä virallisia asiakirjoja.
Kunnalla on näyttötaakka omistukseen, jos se voidaan kyseenalaistaa.

Niinikoskella koulurakennuksen omistusoikeuden selvitti Tapio Kiviniemi (Puh. 0500-331 858), jolta tarvittaessa lisätietoja siitä, miten ja mistä omistusoikeus voidaan selvittää.

16.4.07

Kouluhyvinvoinnista

Suomen Vanhempainliitto on julkaissut 16.4.2007 Vanhempien Barometri -kyselyn, jossa on selvitetty vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvointiin liittyvistä asioista. Keskeisiä teemoja ovat mm. koulupäivän rakenne, koulun tilat, kouluruokailu, oppilashuoltopalvelut, koulussa viihtyminen sekä kodin ja koulun yhteistyö.

Kyselyyn vastasi kaikkiaan 3 181 vanhempaa. Vastauksia tuli yhteensä 222 kunnasta.
Kiinnostavaa oli lukea, miten vanhemmat olivat vastanneet heille esitettyyn avoimeen kysymykseen siitä, mitkä asiat lisäävät kouluhyvinvointia?
Suora lainaus raportista vastauksia koskien:
"Kysymykseen vastattiin monista eri näkökulmista, joista löytyi myös selkeitä teemoja. Suurin osa vastaajista painotti vanhempien ja koulun välistä yhteistyötä oppilaiden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Jos tieto kulkee koulun ja kodin välillä hyvin, ovat niin vanhemmat kuin opettajatkin selvillä siitä, missä mennään. Monet vanhemmat toivoivatkin lisää vanhempainiltoja.
Kodin ja koulun yhteiset tapahtumat nähtiin myös tärkeäksi. Vanhemmat pitivät hyvinä koulun tapahtumia, joihin he voivat osallistua yhdessä lapsensa kanssa. Lisäksi painotettiin sitä, että vanhempien tulisi tuntea toisensa.
Oppimisympäristöön kiinnitettiin myös huomiota. Virikkeinen ja siisti ympäristö sekä opiskelu pienessä koulussa katsottiin hyväksi. Ryhmäkokojen toivottiin pysyvän riittävän pieninä, jotta opettaja ehtii opettaa kaikkia ja työrauha luokassa säilyy. Työrauha koettiin muutenkin tärkeäksi, ja vanhemmat toivoivat, että siihen kiinnitettäisiin erityistä huomiota. Oppimisilmapiiriä toivoi osa vastaajista paremmaksi.
Koulukiusaamiseen puuttuminen oli yksi tärkeimmistä asioista, joita vanhemmat nostivat esille. Kiusaamisen vähentämiseksi ehdotettiin muun muassa tukioppilastoimintaa sekä opettajien aktiivista toimintaa kiusaamisen ehkäisemiseksi ja poistamiseksi.
Myös opettajille asetettiin vaatimuksia. Useat vastaajat katsoivat, että tasapuolisesti, mutta samalla yksilöllisesti oppilaita kohteleva ammattitaitoinen opettaja edistää parhaiten oppilaiden hyvinvointia koulussa. Opettajalta edellytettiin pätevyyttä ja kiinnostusta itsensä kehittämiseen. Lisäksi heiltä toivottiin jämäkkyyttä sekä oppimaan oppimisen taitojen opettamista."
Kyseinen, ajatuksia herättävä raportti on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.

Kotikoulu Kiskossa

Jaana Shelby
Kirjoitus on julkaistu Eira Korpisen toimittamassa "Kohti ilon pedagogiikkaa" -julkaisussa.
Lähtökohta

Perheessämme on viisi lasta ja kaksi aikuista. Todettakoon näin uusioperheiden aikana, että olemme molemmat kaikkien viiden vanhempia. Pääkaupunkiseudulla asuessamme olimme saaneet aikaan neljä lasta, joista ensimmäinen ehti käydä ruotsinkielisen kielikylpyesikoulun ennen maallemuuttoamme. Ennen hänen ensimmäistä kouluvuottaan ostimme vanhan kyläkaupan Varsinais-Suomen Kiskon kunnasta, Aijalan kylästä.

Luottamuksen ympäristö

Muuttomme aikoihin Aijalan kylän lapset kävivät naapurikylän kyläkoulua, jossa lapsiluku vaihteli 2000-luvun alkupuolella 25-28 välillä. Koulussa opetettiin yhdysluokissa luokkia 1-2 ja 3-6. Osittain yhdysluokkaopetuksen ja koulun pienen oppilasmäärän vaikutuksesta koulun ilmapiiri oli kannustava ja erilaisuutta huomioon ottava.

Koulun oppilaista osalla oli erilaisia oppimisvaikeuksia, jotka hoidettiin integroidusti siten, että koululla kävi tarpeen mukaan muutamina päivinä viikossa erityisopettaja. Joillain oppilailla oli henkilökohtaisia avustajia ja lisäksi luokissa oli vaihtelevasti kouluavustajia.

Jo ensimmäisissä koulun joulujuhlissa istuimme kyläläisten joukossa ällistyneinä. Juhlien ohjelma oli miltei kokonaan lasten itsensä generoimaa ja sitä oli paljon. Mukana erilaisissa näytelmissä ja kuvaelmissa olivat koulun kaikki oppilaat, ja kaikki olivat esiintymässä useaan otteeseen. Erityisen hienoa meistä kaupungista muuttaneista oli se, että myös herkimmässä esiteini-iässä olevat pojat olivat täysillä mukana. Heidän ikätoverinsa suuremmissa kouluissa eivät voi sallia itselleen tällaista hauskanpitoa, sillä siinä voi joutua toisten coolien jätkien naurun alaiseksi. Näiden esiintyessään ilakoivien lasten elämä perustui selvästi siihen luottamukseen, että hauskaa voi pitää monella tavalla joutumatta tinkimään maineestaan ikätovereiden silmissä.

Yhteisöllisyyttä

Koulu oli kahden kylän toiminnan sydän, sen tiloissa kokoontui 4H, kansalaisopisto, kyläyhdistykset, tiehoitokunnat ja nappulaliiga. Koulu oli kyläläisten olohuone, jota energisen rehtorin luvalla käytettiin kuin omaa. Kylälle syntyvät lapset olivat kouluikään tultuaan viettäneet lukuisia touhukkaita päiviä ja iltoja koulun syövereissä muiden kyläläisten kanssa. He olivat jo oppineet tuntemaan sen joka kolkan ennen kuin astuivat sen ovesta oppilaina.

Myös koulussa työskentelevät aikuiset olivat heille tuttuja ja opettajilla oli etuoikeus tutustua oppilaisiin jo aivan pienestä pitäen.

Kyläkoulu vastatuulessa

Koulun kohtalo oli ollut vaakalaudalla 80-luvulta asti ja säännöllisin välein sitä oltiin lakkauttamassa milloin mistäkin syystä. Vuoden 2004 kuntavaalien tulosten selvittyä tuli kiire lakkauttaa tämä Kiskon kunnan ainoa kyläkoulu. Taistelu oli kovaa ja siihen uhrattiin aikaa ja vaivaa. Koulun menetyksen uhka yhdisti kyläläisiä kamppailuun.

Keväällä 2005 koulu sulki ovensa viimeistä kertaa. Pitkään elänyt unelma oman yksityiskoulun perustamisesta kaatui lopulta rahan ja opetustilan puutteeseen. Suurin osa kylien koululaisista meni kunnan ainoaan kouluun keskustaajamaan, osa naapurikuntien kouluihin. Omat lapsemme alkoivat käydä kotikoulua kotona. Alussa mukana oli myös eräs Yhdysvaltoihin muuttavan perheen neljäsluokkalainen saamassa kielikylvetystä.

Kotikoulun perusteet

Ajatus kotiopetuksesta oli elänyt lasten yhdysvaltalaisen isän mielessä jo jonkin aikaa, Yhdysvalloissahan kotiopetus on melko yleistä. Siellä kotiopetus on haastanut julkisen koululaitoksen ja innoittanut senkin parempiin tuloksiin. Yhdysvalloissa syy kotiopetuksen järjestämiseen on usein julkisten koulujen opetuksen puutteellisuus.

Meidän syymme kotiopetuksen valitsemiseen oli voida jatkaa sitä hyvää työtä, mihin kyläkoulu yhdysluokkineen oli meidät tutustuttanut. Ihanteena oli siis yhdysluokkaopetuksen jatkaminen vaikka pienimuotoisesti. Mieluummin olisimme pitäneet lapsemme kyläkoulussa, mutta se mahdollisuus meiltä vietiin.

Yhdysluokkaopetuksessa kukin lapsi on omalla vuorollaan pieni ja avun tarpeessa, mutta myös vuorollaan vanhempi ja valmis ohjaamaan itseään pienempiä. Näin lapsen kuva itsestään oppijana muodostuu terveesti ja tasapainoisesti. Hän oppii luottamaan omaan kykyynsä oppia ja samalla hyväksyy sen, että jokainen tarvitsee ohjausta ja apua toisilta.

Tämä lapsen kuva itsestään oppijana on ensiarvoisen tärkeää nykylapsille siksi, että heidän on elämänsä aikana jatkuvasti opittava ja omaksuttava uutta riippumatta siitä, minkälaisella työllä he elantonsa ansaitsevat. Ne, jotka näkevät itsensä tyhminä tai hitaina oppijoina, eivät kykene helposti käyttämään kaikkea potentiaaliaan ja heidän elämänhallintansakin voi olla puutteellista heikon itsetunnon vuoksi. Valitettavasti liian monet erilaiset oppijat vielä nykyäänkin leimautuvat sekä itsensä että muiden silmissä. Erilaisuus on edelleen riittävä syrjinnän ja syrjäytymisen syy lasten keskuudessa.

Kun oppiryhmässä on eri ikäisiä ja -kykyisiä lapsia tulee erilaisuuden hyväksymisestä luonnollinen osa elämää. Erityisopetusta tarvitseva lapsi ei leimaudu omissa eikä muiden silmissä, sillä yhdysluokkaryhmän jäsenet jakaantuvat eri tilanteissa eri ryhmiin ja yksinkin tehdään asioita. Kun samanikäisten ryhmässä yleiset samanlaisuuden paineet puuttuvat, hyväksyvät lapset erilaisuutta sekä itsessään että toisissa helpommin.

Erilaisuuden hyväksyminen ja uskallus luovuuteen ovat asioita, joiden emme uskoneet toteutuvan vuosiluokkaryhmässä. Hyväkään opettaja ei voi ratkaisevasti muuttaa sellaisen ryhmän dynamiikkaa, ja jokainen suuressa luokassa oppilaana ollut tietää, kuinka paljon energiaa menee siihen, että välttää naurunalaiseksi joutumista.

Erityisen tärkeäksi koimme sellaisen sosiaalisuuden ja yhteisöllisyyden tärkeyttä korostavan ilmapiirin luomista, jossa suosiota ei saavuteta toisia simputtamalla. Mielestämme oli ja on tärkeää, että lapset oppivat oikean ja väärän ja oppimansa moraalijärjestelmän soveltamisen ihmissuhteissa ja käytännön tilanteissa. Olemmekin kokeneet, että ala-asteikäisten kanssa eettisistä ja moraalisista aiheista keskustelu on tärkeä osa jokapäiväistä kasvatusta. Siitä olemme saaneet olla osana kotikoulussamme päivittäin.

Eri-ikäisten oppimisryhmän sivutuotteena näimme senkin ihmeen, että 3,5-vuotias poikamme oppi ompelemaan tavallisella neulalla ja langalla kangaspaloja yhteen. Hänelle oli annettu tehtäväksi leikata kuvioita kankaasta, mutta se kiinnosti häntä vain hetken. Hän ei pitänyt omaa tehtäväänsä kiinnostavana kun näki isompien lasten tekevät ristipistotöitä. Hänkin halusi neulan ja lankaa.

Opettaja antoi ne hänelle ja näytti miten niitä käytetään. Sitten hänelle annettiin tehtäväksi ommella saumat ja luoda näin pienen kangaspussin. Hän suoriutui tehtävästä hienosti ja kangaspussi roikkuu nyt hänen sänkynsä päädyssä.

Kotikoulun rakenne

Viidestä lapsestamme kotikoulun aloitti syksyllä 2005 kolme ja lisäksi yksi aloitti esikoulun kotona. Viides lapsemme oli kotikoulun alkaessa kolmevuotias. Anna aloitti kotona viidennen luokan, Amanda kolmannen ja Ellen toisen luokan. Ester kävi esikoulua kotona. Jesaja (3 v.) osallistui kuvaamataidon ja käsityön tunteihin.

Opettajina koulussa toimi syyslukukaudella pääsääntöisesti yhdysvaltalainen isä, kevätlukukaudella suomalainen äiti. Koko lukuvuoden tuli kouluun kerran viikossa ulkopuolinen vapaaehtoinen taito- ja taideaineiden opettaja, joka siis opetti kuvaamataitoa, käsitöitä ja musiikkia.

Koulu alkoi joka arkiaamu klo 9 ja päättyi iltapäivällä vaihtelevasti. Välitunteja ei pidetty yhtä taajaan kuin normaalissa koulussa, vaan koulua käytiin lyhyin tauoin aina lounasaikaan asti. Ruokailun jälkeen oli noin tunnin pituinen välitunti, joka vietettiin kokonaan ulkona.

Lomia pidettiin samoihin aikoihin kuin kunnan koulu, ja opetuksen osana tehtiin retkiä ja pidettiin erilaisia teemapäiviä, joiden aloitteentekijöinä olivat yleensä lapset itse. Esimerkiksi retki kylpylään tehtiin vasta hiihtoloman jälkeen, jolloin vältyttiin ruuhkalta.

Pyrimme konkretisoimaan opitut asiat mahdollisimman hyvin siten, että niiden arkipäivän sovellutuksien kautta asiat jäisivät mieleen. Näin esimerkiksi matematiikkaa opeteltiin kun piirakkaresepti piti kertoa neljällä. Samoin kotitaloustöissä saatiin harjoitusta paino- ja tilavuusmittojen käytössä.

Kotikoulun ei tarvitse noudattaa minkäänlaista tuntikehystä, vaan eri asioihin voidaan käyttää kunkin oppilaan kohdalla hänen tarvitsemansa aika. Toista luokkaa käyvä Ellen joutui kamppailemaan muita pidempään lukemisen ja kirjoittamisen kanssa. Hänelle perheen kaksikielisyys on ollut suurempi haaste kuin isommille siskoilleen. Ellen oli saanut kyläkoulun ensimmäisellä luokalla tukiopetusta siten, että hänelle opetettiin hetken aikaa suomea kuin äidinkieleltään vieraskieliselle. Varsinaista lukihäiriötä ei todettu, eikä myöskään keskittymisvaikeuksia. Toisaalta viidesluokkalainen Anna on kotikouluvuoden aikana opiskellut jo joistain aiheista kuudennen luokankin kursseja. Hänelle rakkaita aiheita kuten Suomen historiaa on valaistu lukemalla useita eri aikakausien Suomen historian kirjoja, joita on haalittu kirpputoreilta ja divareista.

Kotikoulun ajankäytön joustavuus on sekä lasten että aikuisten kannalta hyvä asia, kunhan riittävä kurillisuus säilyy. Kun eräänä aamuna taideaineiden opettaja soitti myöhästyvänsä, koska hänen kissansa oli alkanut poikia aamiaisen aikana, lähti koko kotikoulujoukko kiireesti tätä syntymän ihmettä katsomaan. Tuloksena oli biologian, eläintieteen ja kuvaamataidon päivä, josta opinnäytteiksi jäi joukko kirjoitelmia ja piirustuksia. Kokemus teki suuren vaikutuksen koko oppilasjoukkoon.

Kotikoulu ja kunta

Opetuksen edistymistä seurasi lain mukaisesti kunnan kouluviranomainen, joka meidän tapauksessamme oli kunnan keskuskoulun, ja nyt siis kunnan ainoan toimivan koulun, rehtori.

Yhteistyön helpottamiseksi ja etenemisen yhteismitallisuuden vuoksi päätimme kotikoulussamme seurata kunnassa hyväksyttyä opetussuunnitelmaa aina koulukirjavalintoja myöten.

Aluksi meidän oli vaikeaa saada listaa kunnan koulun käyttämistä kirjoista. Lisäksi kirjoja ei ollut saatavilla oman talousalueen kirjakaupoissa, vaan ne hankittiin suoraan kustantajien myymälöistä Helsingistä. Oppimateriaalihankintoihin meni melkoinen summa rahaa.

Lapset kävivät siis aika ajoin kokeissa kunnan koulussa. Koska meillä ei ollut syyslukukaudella tietoa opetuksen etenemistahdista koulussa, kävivät lapset tavan takaa kokeissa aiheista, joita heille ei vielä ollut opetettu. Aina emme edes tienneet mistä aiheista kokeita pidetään. Koetulokset olivat siten hyvin vaihtelevia.

Syyslukukauden lopulla saimme sovittua järjestelyn, jossa kevätlukukaudella joka perjantai saimme sähköpostitse tietää, miltä eri oppikirjojen sivuilta viikon viimeiset läksyt on eri luokka-asteilla annettu. Näin meillä oli paremmat eväät seurata koulun vauhtia. Koetuloksetkin paranivat.

Ikäisten seura

Kotikoulumme suurin haaste on kunkin lapsen omanikäisen seuran puute. Ratkaisuamme onkin kritisoitu erityisesti sen vuoksi, että lastemme katsotaan jäävän ilman ikäistään seuraa. Lisäksi on selvää, että sisarusten väliset suhteet eivät täysin vastaa muiden lasten kanssa solmittuja suhteita.

Pyrimme tarjoamaan lapsillemme mahdollisimman monia tilaisuuksia ikäissuhteiden luomiseen. Näitä tilaisuuksia ovat olleet kerran viikossa kokoontuva seurakunnan lapsikuoro, kahden vanhimman lapsen VPK-harrastus, jossa kokoonnutaan kerran viikossa. Kaikki koululaiset ja esikoululainen ovat lisäksi käyneet kunnan järjestämää urheilukoulua, sitäkin kerran viikossa.

Näiden lisäksi he ovat lukuvuoden aikana osallistuneet eripituisille vapaa-ajankursseille ja leireille.

Kotikoulun saldo

Takanamme on siis yhden lukuvuoden kokemus kotikouluopetuksesta. Lasten koetulosten valossa on todettava, että heidän joukossaan on huippuosaajia ja kielivaikeuksien kanssa kamppailevia ja siltä väliltä. Toisaalta se, mihin kotikoulussamme pyrimme toteutui yli odotusten.

Yhteisöllisyys ja sosiaalisuus, toisten ihmisten ja heidän tekemistensä arvostus ovat osa jokaista kouluhetkeä. Lasten ylitsevuotava luovuus ja nimenomaan vapaus luovuuteen on sekin hämmästyttänyt meitä. He säveltävät musiikkia, luovat kuvaelmia ja näytelmiä, tekevät taidetta ja innovatiivisia käyttöesineitä sellaisella vauhdilla, ettemme sitä osanneet odottaa.

Oppiaineiden opettaminen on muuttunut paljolti yhdessä oppimiseksi, sillä nykykoulun kirjojen lähestymistapa moniin asioihin on niin tyystin toisenlaista, kuin se oli 20 vuotta sitten. Lisäksi on ollut mielenkiintoista tutkia Yhdysvalloista tilattujen koulukirjojen lähestymistapaa suomalaisten vastaavaan. Lapset ovatkin opiskelleet osittain myös näitä ulkomaisia oppikirjoja.

Me vanhemmat ja kotikoulun opettajat olemme saaneet keskustella maailman ilmiöistä lastemme kanssa ja käyttää tätä dialogia oppimisen välineenä. Parhaimmillaan nämä keskustelut sisältävät aimo annoksen filosofiaa, etiikkaa ja logiikan alkeita, joita kaikkia hyvän koulusivistyksen mielestämme tulisikin sisältää. Lisäksi olemme halunneet kehittää lastemme kykyä argumentoida ja väitellä ilman riitelyä. Olemme näin halunneet poimia joitain valikoituja rusinoita anglosaksisen väittely- ja keskustelukulttuurin pullasta.

Silti parasta kaikessa on ollut se järisyttävä oppimisen ilo, jota olemme näin päässeet läheltä katselemaan. Kun toisluokkalainen posket hehkuen kokeista tullessaan ilakoi siitä, että osaa laskea allekkain kolminumeroisia lukuja, on vaikea olla liikuttumatta. Näin ihanaa on uuden oppiminen! Juuri tätä iloa toivomme voivamme iskostaa lastemme mieliin niin, että he koulun jälkeisessä elämässään voisivat innostua uudesta ja suhtautua oppimiseen ilona. Ja luottaa kykyynsä oppia aina uusia asioita.
Kirjoitus on kirjoitettu keväällä 2006.

Kirjoittaja
Jaana Shelby
Aijalantie 123
25550 Aijala
puh 044 503 6867
http://www.jaanashelby.fi/
j.shelby(at)ebaana.net
miukumauku korvattu (at) merkeillä roskapostin ehkäisemiseksi.

14.4.07

Kenen parhaaksi?

Aiheellista lienee katsoa peiliin ja kysyä itseltään, kenen parhaaksi pienet lähikoulut oikein ovat? Vanhempien? Opettajien? Kyläyhteisön? Lähiön? Kunnan? Lapsen?
Yksiselitteistä vastausta ei liene olemassakaan. Kyläyhteisölle ja lähiölle toimivan koulun pelkkä olemassaolo on aina rikkaus. Kunnalle koulu edustaa sen asukkaiden perusoikeuksien turvaamista, kustannuserää tai markkina-arvoa sisäänmuuttaville lapsiperheille, painotuksesta riippuen jotakin näistä enemmän ja toista vähemmän. Opettajalle työpaikkaa ja vastuuta opetussuunnitelmien toteutumisesta ja lapsien kasvamaan saattamisesta. Vanhemmille mahdollisimman hyvän opetuksen takaamista lapsille.
Entä lapselle?
Isompi koulu voi olla lapsella aivan yhtä hyvä, jollei parempikin ympäristö kuin pieni. Ja kääntäen toisinpäin. Kouluympäristön lisäksi sekä kodilla, että erityisesti opettajilla on merkitystä lapsen koulupolun kannalta. Lisäksi täytyy miettiä, miten koulumatkan pituus ja mahdolliset odotustunnit vaikuttavat lapsen koulupäivän onnistumiseen ja lapsen jaksamiseen.
Lapset ovat myös erilaisia. Innokkaampi, sosiaalisempi ja hyvän itsetunnon omaava lapsi voi hyvinkin viihtyä paremmin heti alussa isossa ympäristössä, toisenlainen lapsi ei. Mitä pienempi koululainen, sitä todennäköisemmin pienempi koulu kuitenkin tarjoaa paremmat edellytykset koulutaipaleen alussa. Isompi koululainen on kasvanut jo ottamaan vastaan avaramman maailman ja omaa valmiudet siihen. Hän ehkä jo odottaa kovasti isompia ympyröitä ja uusia koulutovereita.
Hyvin toimivassa pienessä koulussa lapsella on suotuisat edellytykset ottaa oppia isommistaan ja isompien neuvoa ja opastaa pienempiään. Eri-ikäisten lasten yhdessäolo on tiivimpää. Toisten huomioonottaminen korostuu pienemmässä koulussa, aivan kuten sisarusparvessa. Kiusaaminen huomataan todennäköisesti aiemmin, lapsen erilaisuus on usein hyväksyttävämpää. Opettaja tuntee oppilaansa ja heidän henkilökohtaiset ominaisuutensa, vahvuudet ja heikkoudet paremmin.
Joillekin vanhemmille ja opettajille yhdysluokkaopetus on peikko ja kauhistus. Tosiasiassa tässä opetusmuodossa isompi oppilas saa kuitenkin kertausharjoitusta ja pienempi oppilas taas ennakkotietoa tulevasta. Yhdysluokkaopetukseen liittyen löytyy tutkimustietoa tämänkin sivuston linkeistä.
Pienen koulun toimivuuden edellytys on kuitenkin viime kädessä opettajan motivaatio, halu ja ammattitaito. Sekä jaksaminen. Opettajalle pienellä koululla työskenteleminen on raskasta [mutta kuulemani mukaan antoisaa ja opettavaista]. Kontaktit, ajatusten vaihtamiset ja tuki työtovereilta on pienimuotoisempaa kuin isommassa työyhteisössä.
Pyysin erästä opetuksen ammattilaista mukaan tämän sivuston kirjoittajien joukkoon, mistä hän kohteliaasti kieltäytyi. Hänen sanoi:
"Mutta pieni ei aina ole kaunista. Siitä minulla on vahvat muistot omalta kouluajaltani. Oli loistavaa päästä isompaan kouluun. Näissä koulutaistoissa pitäisi aina ajatella lasta, ei aikuisten parasta."
Olen samaa mieltä siitä, että pieni ei ole itseisarvoisesti kaunista, kuten ei isokaan. Mutta on myös niin, että muistot omilta kouluajoilta ovat erilaisia. Nekin ovat henkilökohtaisia ja yksittäisiä kokemuksia. Kuten jokainen koulu, opettaja ja lapsi on erilainen.
Niin, mikä on lapselle parasta?
---
Tämän sivuston tarkoituksena ei suinkaan ole fanaattisesti tai itsearvoisesti ajaa pienten koulujen säilyttämistä. Vaan herättää keskustelua, mielipiteitä sekä pohdiskella opetuksen tulevaisuutta lähikouluissa ja kertoa vanhemmille kuntalaisten oikeuksista.
Miettiä sitä, mikä se lapsen paras sitten kulloinkin olisikaan.

10.4.07

Ajattele toisin

Voisiko asioita ajatella toisin?
Muodostettaisiinko kunnan yhdestä koulusta pienten lasten kouluyhteisö? Vietäisiinkö sinne lisäksi pienet erityisoppilaat? Toteutettaisiinko opetus siellä uudella tavalla, ennakkoluulottomasti, pedagogisesti innovatiivisesti? Voisiko joku tai jotkin kunnan kouluista erikoistua ja erottautua jollakin tavalla?
Mitäpä, jos laitettaisiin kaikki luokka-asteet yhteen tilaan? Opettajat opettaisivat samassa tilassa samaan aikaan? Mitä, jos kunnan kaikki ykkösluokkalaiset tuotaisiinkin sivukylän kouluun? Annettaisiinko oppilaalle enemmän vastuuta ja vapautta Juha Juurikkalan pedagogian mukaisesti? Voisiko esiopetus toimia yhdysluokassa ekaluokkalaisten kanssa?
Voisiko kokemuksellista oppimista käyttää enemmän? Pitäisikö lapsen opettaa välillä toista, koska siten lapsi oppii itse parhaiten? Eikö oppilaiden selittämistä, argumentointia ja keskustelua tulisi ottaa tehokkaammin osaksi opetusta?
Miten perusopetusta tai opetussuunnitelmia pitäisi kehittää? Pitäisikö pienien koulujen opetuksen järjestämistä suunnitella ja ideoidakin toisin?
Voisiko koulun ulkopuolisia voimavaroja käyttää paremmin ja tehokkaammin hyväkseen? Vanhempia, taiteilijoita, kirjailijoita, musiikintekijöitä, kylä- tai lähiöyhteisöä? Tarjoaisiko verkko-opetus pienille kouluille uutta? Voisiko koulujen välistä yhteistyötä hyödyntää ennakkoluulottomammin? Miksei yhteisiä opettajaresursseja käytetä enemmän? Kiertäviä opettajia matkustavien lasten sijaan?
Kiinnostaisiko vanhempia tuoda lapsensa uudella tavalla rakennettuun ja ennakkoluulottomaan kouluun? Onko erilaisuus vaarallista? Onko hyväksi se, että kaikki tehdään, kuten aina ennenkin on tehty?
Ovatko kuntasi opetuksen ammattilaiset, koulutuslautakunnan jäsenet tai valtuutetut valmiita ottamaan uusia ajatuksia vastaan? Miettimään uudenlaista markkinointistrategiaa kunnalle? Toisenlaista koulua? Lasten ehdoilla? Ovatko kuntasi opettajat innokkaita ja motivoituneita? Vai onko tulevaisuus ja väistämättä pienenevät oppilasmäärät uhka?
Pitäisikö joskus ajatella toisin?

9.4.07

Verkko-opetus

Anne Rongas on omien sanojensa mukaan "Verkko-opettaja, etäopetushankkeen vetäjä, verkko-opiskelija - verkkoihin sotkeutunut kalastajan tytär siis".
Oheisessa, vastavalmistuneessa Anne Rongaksen oppaassa on hienosti ja ytimekkäästi kerrottu asiat koskien verkko-opetuksen tehokkaampaa käyttöä osana perusopetusta. Tätä voisi hyödyntää vaikkapa pienissä kouluissa innokkaammin.
Tässä linkki Annen blogien opetuskäyttö sivulle, josta oppaan voi lukea tai tulostaa [tai vaikkapa jakaa eteenpäin].
Lisäksi Annen hieno kirjoitus hänen ITK-blogistaan otsikolla Hitaan ajattelun hurma.
Lainaus kirjoituksesta:
"Pikayhteiskunnassa on se vika, että hitauden tehokkuutta ei ymmärretä. Syvä ymmärrys vaatii aikaa. Kuinka syntyy mestareita? Sitkeän harjoituksen ja vuosikausien harjoittelun kautta. Ajattelun kanssa on samoin. Ja joskus päinvastoin: se etenee parhaiten, kun ei yritä."
Annen Blogien opetuskäyttö -sivustolta löytyy hyviä linkkejä verkko-opetukseen liittyen.

Opettaja.tv

Koulu-tv:n seuraaja on avannut nettisivut ja aloittaa tv-lähetykset. Nettisivujen kautta tarjottava opetusaineisto näytti äkkiseltään vielä melko suppealta ja yksipuoliseltakin, mutta toivottavasti tarjonta laajenee tulevaisuudessa. Tv-lähetyksia mainostetaan myös meille vanhemmille keskustelun herättäjiksi.
"Opettaja.tv aloittaa toimintansa. Opettaja.tv:n verkkosivuilla on saatavilla YLEn tuottamaa audiovisuaalista oppimateriaalia, työkaluja opettajalle oman opetuksen suunnittelua varten sekä keskustelupalsta, jolla voi pohtia yhteisiä kysymyksiä ja saada muiden opettajien vertaistukea.
Tv-ruudussa opettaja.tv alkaa näkyä YLE Teemalla 27.8.2007. Arkiaamupäivissä on neljä ohjelmapaikkaa opettajille ja oppilaille yhdessä katsottavaksi. Tarjolla on eri luokkatasoille ja eri oppiaineisiin sitä oppimateriaalia, jota tähän asti on tarjonnut Koulu-tv. Suurin osa ohjelmistosta on uutta tuotantoa.
Koska opettaja.tv:n lähetyksiä voivat seurata myös muut kuin opetusväki, ohjelmat toivottavasti lisäävät koulua ja oppimista koskevaa tietoisuutta ja herättävät koulutusta koskevaa keskustelua yhteiskunnassa."
Tässä opetushallituksen tiedote asiasta. Ja täällä opettaja.tv:n verkkosivut.

7.4.07

Alaviirteen koulun tarina















Alaviirre sijaitsee Lohtajan kunnassa, Keski-Pohjanmaan rannikolla. Yläsuuntimena Oulu on noin 170 kilometrin päässä, alasuuntimena Kokkola vastaavasti n. 35 kilometrin päässä.

Koulurakennus
Alaviirteen koulu on rakennettu 1980 –luvun alussa. Rakennus on hyväkuntoinen, eikä siinä ole todettu minkäänlaisia home- tai muita vaurioita. Koulu on rakennettu 3 –opettajaiseksi yhdysluokkakouluksi, eli tiloissa sijaitsee 3 opetustilaa. Lisäksi rakennuksessa on liikuntasali, puutyöluokka sekä kirjastohuone, jota voidaan myös tarvittaessa käyttää opetustilana. Koululla on erinomaiset keittiö- ja sosiaalitilat. Neliöitä koulusta löytyy 550 m2. Lähimmälle viidelle vuodelle ei ole tiedossa olevaa tarvetta minkäänlaisille investoinneille koulutilojen suhteen, koska rakennukset ovat asianmukaiset ja hyvässä kunnossa.
Koululaiset ja opettajat
Lukuvuonna 2006-2007 koulussa on n. 30 oppilasta, kaksi upeaa opettajaa, yksi henkilökohtainen kouluavustaja sekä keittäjä. Kaikki edellä mainitut ovat painonsa arvoisia kullassa. Kaksi yhdysluokkaa on jaettu siten, että 1-2 luokat ovat omassa sekä 3-6 luokat omassa tilassa. Koulun oppilasennuste vuoteen 2010 on nouseva. Tämän hetken ennusteen mukaan oppilasmäärä nousee n. 46 oppilaaseen. Alaviirteen koulun oppilasennuste on ainoana kunnan kouluista nouseva.
Alaviirteen koulussa on oppilaina kahden eri kylän, Alaviirteen ja Väliviirteen lapsia. Kaukaisimpien lasten kotoa koululle on matkaa n. 10 kilometriä. Väliviirteen lapset kulkevat kouluun linja-autolla. Jos Alaviirteen koulu loppuu, kaikkien lasten kouluksi osoitetaan Lohtajan Kirkonkylän koulu. Kirkonkylän koululle tulisi nykyisen koulupiirin kaukaisimmilla lapsilla matkaa n. 20 kilometriä.
Tapahtumat kronologisessa järjestyksessä
Syksyllä 2005 Alaviirteen koulu oli kolmeopettajainen ja koulussa oli n. 30 oppilasta. Lohtajan kunnassa oli kaikkiaan 3 ala-astetta sekä yläaste. Asukkaita kunnassa oli n. 2900.
Syksyllä 2005 koulun lakkautusta alettiin kunnassa valmistella. Asia oli esillä ns. rehtorien kokouksessa ja koulutuslautakunnassa. Kuntalaisille ja koulupiirin asukkaille vireilletulosta ei tiedotettu mitenkään.
Marraskuussa 2005 Lohtajan kunnanvaltuusto päätti koulun lakkautuksesta äänin 11-10. Koulupiirin asukkaille tieto koulun lakkautusuhasta tuli n. 14 päivää tätä aikaisemmin.
Lisäksi Alaviirteen koulu päätettiin muuttaa kolmeopettajaisesta kaksiopettajaiseksi syksyllä 2006. Minkäänlaista kouluverkkoselvitystä kunnassa ei tehty ennen valtuuston kokousta
Joulukuussa 2005 joukko koulupiirin asukkaita teki lakkautuspäätöksestä kunnallisvalituksen Vaasan hallinto-oikeuteen.
Päätöksentekoprosessi ei kunnassa edennyt lakien mukaisesti. Tammikuussa 8.1.2007 Vaasan hallinto-oikeus kumosi koulun lakkautuspäätöksen Hallintolaki 41 § vastaisena. Lakimiespalkkio määrättiin kunnan maksettavaksi, koska kyseessä oli kunnan virkamiehestä johtuva virhe.
Kunta tyytyi hallinto-oikeuden päätökseen ja vain päivää myöhemmin Vaasan hallinto-oikeuden päätöstä 9.1.2007 Lohtajan kunnanhallitus teki päätöksen antaa koulutuslautakunnalle tehtäväksi valmistella koulun lakkautus uudelleen ja esittää asia kunnanhallitukselle 15.3.2007 mennessä. Tässäkään vaiheessa mitään kouluverkkoselvitystä ei päätetty toteuttaa. Kunnanhallitus antoi koulun lakkautuksen valmisteltavaksi, vaikka koulunlakkautuksesta ei siis ollut enää olemassa lainvoimaista valtuuston päätöstä.
Koulupiirin asukkaat vaativat virallisesti kouluverkkoselvityksen tekemistä osoittaen vaatimuksensa koulutuslautakunnalle, kunnanhallitukselle ja valtuustolle. Koulutuslautakunta päätti 1.2.2007 tehdä kouluverkkoselvityksen, joka valmistuikin nopeasti 2 viikon sisällä 14.2.2007 mennessä. Kunta järjesti kuulemistilaisuudet Alaviirteen koululla 15.2.2007 sekä kunnan muilla kouluilla seuraavalla viikolla.
Maaliskuussa 2007 on 15 Alaviirteen koulun oppilasta ilmoitettu perusopetukseen naapurikaupungin Kannuksen n. 50 oppilaan kyläkouluun. Lohtaja tulee menettämään jo ensimmäisenä vuotena yli 40 000 euroa opetuksen valtionosuuksia. Jatkossa määrä kasvaa vuosittain, koska naapurikaupungin kouluun tulee siirtymään yli 20 lasta.
Kunnan laatimat säästölaskelmat koulun lakkautukseen liittyen ovat kuluneiden 1,5 vuoden aikana muuttuneet alkuperäisestä n. 180 000 euron säästöistä [jonka perusteella valtuusto päätti lakkauttaa koulun], nykyiseen arvioon 67 000 euron säästöistä. Todellisuus lienee nykyistä arviota noin puolet vähemmän.
Lohtajan kunnanvaltuusto kokoontui 23.4.2007 tekemään päätöksen Alaviirteen koulun kohtalosta.
Äänin 12-9 valtuusto päätti, että koulu saa jatkaa toimintaansa.

Kunnan laatimat säästölaskelmat

Kunnan laatimat säästölaskelmat koulujen lakkautuksiin liittyen perustuvat yleensä talousarvioon tai tilinpäätöstietoihin sekä "arvioituihin lisäkustannuksiin" koulun lakkautuksen yhteydessä.
Ja kunnan luottamushenkilöt tekevät lakkautuspäätöksiä näihin laskelmiin perustuen.

Mitä on todellisuus?

Viimeinen kunnan talousarvio tai tilinpäätös voi pitää sisällänsä:

- esimerkiksi kunnan ns. sisäisiä vuokria ja kiinteistökuluja , jotka säilyvät kunnan kustannuksina koulun jatkokäytöstä riippuen
- koulun siivouskuluja, jotka esimerkiksi kyläyhdistys voi ottaa hoitaakseen tai koulun siivous voidaan sisällyttää koulun keittiöhenkilökunnan toimenkuvaan ja tehtäviin
- jonkun/joidenkin oppilaiden henkilökohtaisen avustajan palkan, joka kulueränä siirtyy oppilaan mukana toiseen kouluun lakkatuksen yhteydessä

Arvioidut lisäkustannukset:

- ovatko oppimateriaali- ja ruokahuoltokustannukset nykyistä vastaavat ja realistiset uudessa koulussa?
- perustuvatko lisääntyvät kuljetuskustannukset todellisuuteen?
- entä, jos nykyisen koulun oppilaita siirtyykin naapurikunnan kouluun, onko laskelmassa huomioitu menetetyt valtionosuudet, jotka ovat esimerkiksi n. 2 700 euroa/lapsi?
- mitä uusia kalusto-, atk- tai muita investointeja tarvitaan siinä koulussa, jonne oppilaat ovat siirtymässä?

Kaikki tekijät huomioiden, koulun lakkautus voi tuottaa helposti nettotappiota kunnalle tai säästöt jäävät todellisia seurannaisvaikutuksia ajatellen merkityksettömiksi.

Muuta huomioitavaa:

- mihin siirtyvät lakkautettavan koulun muut toiminnot eli mahdolliset päiväkerhot, kirjasto tai kokoontumistapahtumat?
- millaiseksi muodostuu uuden koulun luokkakoot? mahtuvatko oppilaat fyysisesti uusiin luokkatiloihin?
- onko uuteen kouluun odotettavissa suuria investointeja oppilasmäärän kasvamisen vuoksi [puutyöluokat, liikuntasalit, ruokailutilat...]?
- millaiseksi muodostuvat oppilaiden koulumatkat, päivien pituus ja odotustunnit?
- millaisissa olosuhteissa kuntalainen saa verorahoilleen vastinetta lastensa perusopetuksen suhteen?

Yhteenveto

Vaadi selkeitä, faktoihin perustuvia laskelmia. Laadi itse omasi, jollet ole tyytyväinen. Saat kunnasta tilinpäätös- ja talousarviotiedot koulustasi tilikohtaisesti. Ota talouden ammattilainen avuksesi.

Luottamushenkilöt ovat usein ns. maallikkojäseniä, jotka luottavat sokeasti kunnan laatimiin laskelmiin [niin heidän periaatteessa pitäisikin voida luottaa]. Tuo esille perustellut kysymykset, epäilyt ja vastalaskelmat.

---
Lisätietoja säästölaskelmista ja koulujen ylläpitokulujen laskemisesta saat Auli Kluukerilta auli.kluukeri@kotinet.com tai 040-7722 207 (iltaisin).

6.4.07

Asiakirjat kunnan arkistossa ja diaarissa

Harvoja yksityisyyden suojaa tms. poikkeusta lukuunottamatta kaikki kunnan asiakirjat ovat julkisia. Myös valmisteluvaiheessa olevat asiakirjat voivat olla salaisia päätöksentekoon saakka. Jos sinulta evätään pääsy haluamaasi asiakirjaan, vaadi eväämiselle selkeä peruste lakiin perustuen.
Kunnan arkistoon tulee tallettaa myös kaikki kuntalaisten lähettämät asiakirjat vireilläolevaan asiaan liittyen. Suurissa kaupungeissa käytössä on ns. diaarinumero, jonka alta kaikki asiaan liittyvät asiakirjat on tallennettu ja ovat löydettävissä. Pienissä kunnissa vastaava kirjauskäytäntö ei välttämättä toteudu.
Erilaisista kirjauskäytännöistä huolimatta kunnan arkistosta on löydyttävä asiakirja, päätös tai merkintä, jotta asia on virallisesti ja lakien mukaisesti hoidettu kunnassa. Samoin kaikki kuntalaisten vireillepanevat asiat, aloitteet tai kirjelmät täytyy olla löydettävissä kunnan virallisista arkistoista.
Viranomaisen toiminta on julkista. Kuntalaisella on oikeus saada tarvitsemansa tiedot ja tulla kuulluksi. Pidä huolta oikeuksistasi.

Aloitteet, kirjeet ja vaatimukset kunnan toimielimille

Jos haluat vaikuttaa, voit tehdä sen usealla eri tavalla kuntalaisena tai koulutaistelijana.
Voit tehdä aloitteen tai vetoomuksen asiasi puolesta, johon keräät kuntalaisten nimiä.
Voit osoittaa julkisen kirjelmän kuntasi lautakunnalle, hallitukselle tai valtuustolle.
Voit myös pukea kirjelmäsi vaatimuksen muotoon, jos haluat sanoa tiukasti sanottavasi.
---
Kaikki edellä mainitut vaikuttamisen muodot ovat siis julkisia, ja niiden takana on seisottava omalla nimellään ja itsenään.
---
Ole siis varma siitä mitä sanot. Ja toivo, että luottamushenkilöt osaavat lukea, laskea ja ymmärtää sanomasi.

Mitä tehdä, jos koulu aiotaan lakkauttaa?

1) Vedä henkeä ja istu miettimään

Olisiko koulun jatkumiselle mielestäsi järkevät perusteet? Onko koulurakennus hyvässä kunnossa vai vaatisiko se lähivuosina suuria korjausinvestointeja? Onko koulun oppilasennuste lähivuosille nouseva vai laskeva? Oletko valmis hyväksymään yhdysluokkaopetuksen oppilasmäärän laskiessa? Kuinka kauas oppilaat siirtyisivät koulun lakkautuksen myötä? Tulisiko lapselle kuljetusten myötä odotustunteja? Vai tarjoaisiko toinen koulu sittenkin paremman oppimisympäristön? Onko koulun säilyminen tärkeää myös esimerkiksi kylä/lähiö -yhteisölle? Saako lapsesi nykyisessä koulussa mielestäsi hyvää ja laadukasta opetusta? Onko koulu elinkelpoinen? Voisiko sen toimintaa kehittää vaikkapa kuljettamalla toisista kouluista tai naapurikunnasta lisää oppilaita?

Pelastatko seiniä vai olisiko todella lapsen etu, että koulu säilyisi?

Jos päädyt pohdiskelussasi siihen, että koulu on säilyttämisen arvoinen, olet työlään matkan alussa. Kyseenalaistaessasi koulun lakkautuspäätöksen tai sen valmistelun, sinulle ei yleensä tarjota mitään eväitä valmiiksi. Ainakaan kotikuntasi taholta, joka lakkautusta ajaa. Tarvitset aikaa, apuvoimia, verkoston ja sinnikkyyttä. Hyvät hermot eivät myöskään ole pahitteeksi.

2) Selvitä, onko kuntasi toiminut lakien ja hyvän hallintotavan mukaisesti

Aivan aluksi on selvitettävä, onko kuntasi toiminut lakien ja hyvän hallintotavan mukaisesti. Tämä siksi, että jos koulusta on tehty varsinainen lakkautuspäätös (eikä vasta valmisteleva päätös), on mahdollinen kunnallisvalitus tehtävä hallinto-oikeuteen 30 päivän sisällä päätöksen julkiseksi tulosta. Yleensä varsinaisen lakkautuspäätöksen tekee kunnan/kaupungin -valtuusto. Varmista siis kotikunnastasi, että päätös on ns. valituskelpoinen.

Selvitä, miten päätöksentekoprosessi on edennyt kunnan eri elimissä ja pyydä nähtäville kaikki päätöksentekoon liittyvät asiakirjat, kuten toimielinten kokouspöytäkirjat kaikkine liitteineen, mahdolliset säästölaskelmat [tarkkoinen erittelyineen] sekä mahdolliset kouluverkkoselvitykseen liittyvät asiakirjat. Mahdollista valitusta varten pyydä kyseiset asiakirjat oikeaksi todistettuina pöytäkirjaotteina saman tien. Varaudu siihen, että joudut maksamaan pöytäkirjaotteista.

Milloin kuntasi ei ole toiminut lakien mukaisesti?

Yksikäsitteistä ohjenuoraa ei ole olemassa. Lakia vastaan kun voi rikkoa niin monella tapaa. Lue tälläkin sivustolla linkkeinä olevat lait tarkkaan ja kysy neuvoa kunnalliseen päätöksentekoon perehtyneeltä henkilöltä tai lakimieheltä, jos vain mahdollista.

Yleisimpiä syitä lainvastaiseen toimintaan koulujen lakkautuksissa:

Kuntalaki 27 § Kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien sivuuttaminen
Kuntalaki 29 § Asianmukaisen tiedottamisen laiminlyöminen
Kuntalaki 52 § Päätöksentekoon tai valmisteluun osallistuvan esteellisyys
Kuntalaki 53 § Kunnanhallituksen valmistelun puutteellisuus
Kuntalaki 55 § Asia on käsitelty valtuustossa kyseisen pykälän vastaisesti
Hallintolaki 41 § Asianosaiset eivät ole saaneet mahdollisuutta perehtyä asiaan tai lausua mielipiteitään, eli yleensä ns. kunnan järjestämän kuulemistilaisuuden puuttuminen
Hallintolaki 42 § Esitettyjen vaihtoehtojen, mielipiteiden, laskelmien tai kirjelmien puutteellinen käsittely.
Näiden lisäksi päätöksentekoprosessin eteneminen vastoin kunnan hallinto- ja johtosääntöjä tai muuten hallintomenettelyn vastaisesti ovat perusteena valittamiselle.

3) Perusteiden löytyessä tee kunnallisvalitus

Lukuisia kunnallisvalituksia on jo tehty hallinto-oikeuksiin viimeisten vuosien lakkautuksien osalta. Valitukset ja niiden sisältö ovat kuitenkin pitkälti tapauskohtaisia, joten käytä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi julkisoikeuteen perehtynyttä lakimiestä. Tältä sivustolta vasemman reunan linkeistä löytyy esimerkkejä kunnallisvalituksista.
Kunnanhallituksen jäsenten ei ole viisasta toimia valittajina. Kun valitus tulee aikaan kunnanhallitukselle lausuntoa varten, he ovat silloin esteellisiä valittajan roolissaan.
Älä unohda vaatia oikeuskuluja ja mahdollista lakimiespalkkiota korvattavaksi valituksessa. Jos valitus johtaa valittajille myönteiseen pääökseen, hallinto-oikeus määrää usein kaikki oikeuskulut ja palkkiot kunnan korvattavaksi.
Käsittely hallinto-oikeudessa voi kestää muutamasta kuukaudesta jopa yli vuoteen. Ota selville valituksesi esittelijän yhteystiedot ja lähesty häntä asiallisesti ja kohteliaasti. Pyydä huomioimaan tarpeenne asian mahdollisimman nopealle käsittelylle.
Lisää jo alkuperäiseen valitukseen vaatimus hallinto-oikeudelle asettaa päätöksen toteuttaminen toimenpidekieltoon. Myöhemmin asian vaatiminen on huomattavasti vaikeampaa.
Sinulla on mahdollisuus valituksen jättämisen jälkeen täydentää sitä, sekä antaa oma vastineesi kunnan antaman lausunnon jälkeen. Voit jatkaa asioiden selvitystä siis valituksen jättämisen jälkeenkin.
4) Pyydä selvityksiä, laskelmia ja faktoja ja laadi itse selvityksiä
Asianmukaisesti kunnan tai kaupungin toiminta etenee silloin, jos aivan aluksi laaditaan ns. kouluverkkoselvitys. Oikein, perinpohjaisesti ja asianmukaisesti toteutettuna kouluverkkoselvitys on tilannekatsaus sekä tarkastelu tulevaisuuteen mahdollisimman useasta eri näkökulmasta. Tässä kuntaliiton ohjeistus asiasta kunnille.
Vaadi siis, että kyseinen selvitys tehdään kotikunnassasi ja siihen paneudutaan ja käytetään aikaa riittävästi. Kuntaliiton suosituksen lisäksi kouluverkkoselvityksessä tulisi tarkastella myös koulujen erikoistumisten tuomia mahdollisuuksia opetustoimelle ja kunnalle.
Jos et ymmärrä jotakin asiakirjaa, selvitystä, menettelyä tai laskelmaa, pyydä lisäselvityksiä, neuvoja ja opastusta. Jokaisen kunnan virkamiehen virkavelvollisuus velvoittaa heidät siihen.

Älä usko, ennen kuin ymmärrät itse.

5) Kyseenalaista kunnan laatimat säästölaskelmat ja vaadi arvokeskustelua
Usein kuntien virkamiesten laatimat säästölaskelmat perustuvat ns. talousarviolukuihin. Eli yllättävän usein säästölaskelmat pohjautuvat arvioihin ja epätodellisuuteen.
Säästölaskelmista tarkemmin tällä sivustolla otsikolla "Kunnan laatimat säästölaskelmat".
Vaadi jokaiselle yksittäiselle säästölaskelman luvulle sellaiset perustelut ja erittelyt, jotka jokainen kuntalainen voi ymmärtää ja todentaa.
Kouluja ei voida lakkauttaa arvailuihin perustuen, vaikka niin on tehty valitettavan usein.
Jos koulun lakkautus oikeasti tuo huomattavia säästöjä, on syytä käydä arvokeskustelua kuntalaisten ja päätöksentekijöiden kesken rehellisesti ja avoimesti. Pelastaako koulutoimen säästöt kunnan talouden ja onko perusopetus oikea säästökohde, vai voitaisiinko vastaavia säästöjä löytää muilta toimialueilta. Ymmärretäänkö lakkautuksen kaikki seurannaisvaikutukset. Useammassa kunnassa on jo myönnetty se, että lakkautuksesta aiheutuneet erityisopetustarpeet ja muut ongelmat ovat käytännössä syöneet säästöt.

6) Tuo asiat esille kuntasi toimielimissä, ole aktiivinen

Esitä aloitteita, kirjelmiä, kyselyjä ja selvityspyyntöjä kuntasi koulutuslautakunnalle, kunnan/kaupungin -hallitukselle sekä valtuustolle. Julkiset, toimielimille osoitetut kirjelmät on kunnassa jaettava eteenpäin kaikille.
7) Ota yhteyttä kaikkiin mahdollisiin tahoihin
Älä jätä kiveäkään kääntämättä. Ota asiallisesti ja faktoilla perustellen yhteys läänisi sivistystoimentarkastajiin, maaherraan, alueesi kansanedustajiin, opetusministeriöön, maakuntaliittoon jne.
Kunnilla on itsenäinen päätäntävalta kouluverkkonsa suhteen, mutta kaikki apu on sinulle kullan arvoista ja tervetullutta.

8) Lobbaa
Jos edessäsi on vielä kunnan/kaupungin -valtuuston lopullinen päätös, lobbaa. Etsi kaikki suhteesi ihmisiin, jotka voivat vaikuttaa päätöksentekijöihin. Lobbaus on valitettavasti nykypäivän yksi vaikutusvaltaisimmista keinoista.

9) Verkostoidu, organisoi joukkosi ja delegoi

Kaikki edellä mainittu ja mainitsematon vie voimia, aikaa ja vaatii erilaisia taitoja. Muodostakaa verkosto, joka jakaa tehtävät ja toimii yhdessä. Yksin, kaksin tai kolmin ette jaksa.
10) Pysy asialinjalla
Mitä tahansa teetkin ja kenen tahansa kanssa olet yhteydessä, pysy asialinjalla. Aina. Sinulla ei ole varaa asiattomuuteen [puhumattakaan siitä, että haluaisimme hoitaa asioita siten].
Onnea matkallesi.
Lue myös opettaja Seppo Pirhosen hieno kirjoitus asiasta.

Kunnan sisäinen valvonta

Kunnan sisäisellä valvonnalla tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä ja
menetelmiä, joilla pyritään
- toiminnan tuloksellisuuden ylläpitämiseen, edistämiseen ja parantamiseen (taloudellisuus, tehokkuus, vaikuttavuus),
- toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen,
- kirjanpidon ja muiden informaatiojärjestelmien luotettavuuden varmistamiseen
- erehdysten, virheiden ja väärinkäytösten ennaltaehkäisyyn ja toteamiseen sekä
- varojen huolellisen ja taloudellisen hoidon turvaamiseen.

Kunnan sisäinen valvonta tulee järjestää asianmukaisesti. Sisäinen valvonta (esimerkiksi kunnan tarkastuslautakunta) valvoo ja seuraa myös perusopetukseen ja koulutoimeen liittyvien asioiden hoitamista.

Tässä hyvä linkki esimerkiksi Espoon kaupungin sivuille aiheeseen liittyen.

Kannattaa lukea myös Kuntaliiton Taloutta koskevat johtosääntömääräykset ja muut ohjeet.

Tohtori Kauko Heurun (julkaisu: Kuntalaki käytännössä) mukaan sisäinen tarkkailu on jatkuvaa toimenpiteiden ja varojen käytön valvontaa. Sillä varmistetaan, että tehtävät hoidetaan oikeaan aikaan, hyväksyttävällä tavalla ja tarkoitukseen osoitettujen voimavarojen puitteissa. Tehtävä kuuluu luonnollisena osana järjestelmän muuhun toimintaan ollen ensisijaisesti johtavien viranhaltijoiden asiana.

Sisäinen valvonta sisältää lain tulkinnan mukaan myös ”seurannan” käsitteen. Seuranta liittyy kunnan toiminnan ohjaukseen ja johtamiseen, joka on yksi kunnanjohtajan päätehtävistä. Osana seurantaa on velvollisuus asettaa raportointivelvoitteet, valvoa raportoinnin toteutusta sekä vertailla tehtyjä päätöksiä tuloksiin. Seurannan tuli varmistaa se, että valtuuston osoittama linja sekä talousarvio toteutuu.

Jollet ole varma, toimitaanko kunnassasi oikein sisäisen valvonnan suhteen vaikkapa koulutoimen osalta, tee asiasta selvityspyyntö kuntasi tarkastuslautakunnalle.

Kunnan hallinto- ja johtosäännöt

Kuntien hallinto- ja johtamismenettelyä ohjaa eri lakien lisäksi ns. hallinto- ja johtosäännöt. Näissä säännöissä määritellään mm. kunnan tiedottamiseen, eri toimielinten ja viranhaltijoiden toimivaltaan ja vastuuseen sekä kunnan toiminnan seurantaan ja valvontaan liittyvistä asioista. Oman kunnan sääntöihin kannattaa tutustua huolellisesti.
Joskus käy valitettavasti niin, että säännöstö onkin enemmän sanahelinää, eikä sitä ole noudatettu esimerkiksi koulutoimeen liittyvien päätösten tai hallintomenettelyiden osalta kotikunnassasi. Laki velvoittaa kunnan toimielimet ja viranhaltijat kuitenkin yksikäsitteisesti toimimaan näiden sääntöjen mukaisesti.
Kauko Heurun (Kuntalaki käytännössä) mukaan ”kuntahallinnossa tulee olla pysyvä organisaatio, tarkasti määrätty työnjako ja toimivalta sekä hallintohierarkia”. ”Hallintoviranomaisen toimivalta perustuu etukäteen annettuun kirjalliseen sääntöön. Tärkein kunnallinen johtosääntö on hallintosääntö” Heurun mukaan johtosääntö on hallintoa velvoittava normisto, eikä mitään sanahelinää. Kunnallinen johtosääntö annetaan noudatettavaksi. Jos johtosääntöä rikotaan, siitä seuraa menettelyvirhe
Onko kunnassasi toimittu näiden sääntöjen mukaisesti koulutoimen osalta?
Lisäksi jokaisessa kunnassa on lakien ja näiden sääntöjen mukaisesti organisoitava ns. sisäinen tarkastus, valvonta ja seuranta, jonka tehtävänä on valvoa sitä, että kunnan toimielimet ja viranhaltijat toimivat hyvän hallintotavan mukaisesti, tarkoituksenmukaisesti ja talousarviota noudattaen.
Onko tämä järjestetty kunnassasi asianmukaisesti?
Oman kuntasi säännöt saat todennäköisesti sähköisessä muodossa ilman korvausta sähköpostiisi.
Kuntalaki 50 § sanoo hallintosäännöstä seuraavasti:
Valtuusto hyväksyy hallintosäännön, jossa annetaan tarpeelliset määräykset ainakin:
1) toimielinten kokoontumisesta;
2) varajäsenten kutsumisesta;
3) toimielimen puheenjohtajan tehtävistä;
4) kokouksen tilapäisestä puheenjohtajasta;
5) kunnanhallituksen edustajan ja kunnanjohtajan läsnäolosta ja puheoikeudesta muiden toimielinten kokouksissa;
6) muiden kuin jäsenten läsnäolosta ja puheoikeudesta toimielinten kokouksissa;
esittelystä;
7) pöytäkirjan laatimisesta, tarkastamisesta ja nähtävänä pitämisestä;
8) asiakirjojen allekirjoittamisesta;
9) asiakirjoista perittävistä lunastuksista;
10) tiedottamisesta;
11) menettelystä otettaessa asia ylemmän toimielimen käsiteltäväksi;
12) kunnan taloudenhoidosta; sekä
13) hallinnon ja talouden tarkastuksesta.
Kotikuntasi toimielinten ja virkamiesten on toimittava lakien sekä kunnan sääntöjen mukaisesti myös koulutoimeen ja perusopetukseen liittyen.

Esteellisyys

Esteellisyys ei ole suinkaan yksikäsitteinen asia kunnallisessa päätöksenteossa. Jos luottamushenkilö on äänestämässä esimerkiksi koulun lakkautuspäätöksestä, joka vaikuttaa välillisesti hänen lähisukulaisensa määräaikaiseen opetusvirkaan, ei luottamushenkilö välttämättä ole jäävi. Esteellisyys on useilta osiltaan melko ympäripyöreä käsite, eivätkä tuomioistuinten ratkaisut ole valitettavasti yhtään yhdenmukaistaneet tätä käsitettä.
Varmaa on ainoastaan se, että virkamiehen tai luottamushenkilön tiedossa oleva ennakkokäsitys päätettävään asiaan liittyen ei ainakaan tee henkilöstä esteellistä. Ei myöskään asianosaisuus kaikilta osin.
Jokaisen kunnan virkamiehen ja kaikkien luottamustoimessa olevien oikeus ja velvollisuus on selvittää oma esteellisyytensä vireillä olevaan asiaan liittyen Kuntaliiton lakimiehiltä. Lakimiehet antavat pyydettäessä lausunnon heille asiasta. Jokainen kuntalainen voi vaatia siis ennen asian käsittelyä tarvittaessa tietyiltä virkamiehiltä tai luottamushenkilöiltä omatoimista asian selvitystä Kuntaliitosta.
Selvitä ajantasaisesta Hallintolaista virkamiestä ja luottamushenkilöä koskevat esteellisyysperusteet. Alla nykyisin voimassaolevat perusteet Hallintolaista:

28 §
Esteellisyysperusteet
Virkamies on esteellinen:
1) jos hän tai hänen läheisensä on asianosainen;
2) jos hän tai hänen läheisensä avustaa taikka edustaa asianosaista tai sitä, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
3) jos asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;
4) jos hän on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
5) jos hän tai hänen 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä on hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa sellaisessa yhteisössä, säätiössä, valtion liikelaitoksessa tai laitoksessa, joka on asianosainen tai jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
6) jos hän tai hänen 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu läheisensä kuuluu viraston tai laitoksen johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen ja kysymys on asiasta, joka liittyy tämän viraston tai laitoksen ohjaukseen tai valvontaan; tai
7) jos luottamus hänen puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
Läheisellä tarkoitetaan 1 momentissa:
1) virkamiehen puolisoa ja virkamiehen lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa, isovanhempaa ja virkamiehelle muuten erityisen läheistä henkilöä samoin kuin tällaisen henkilön puolisoa;
2) virkamiehen vanhempien sisarusta sekä hänen puolisoaan, virkamiehen sisarusten lapsia ja virkamiehen entistä puolisoa; sekä
3) virkamiehen puolison lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa ja isovanhempaa samoin kuin tällaisen henkilön puolisoa sekä virkamiehen puolison sisarusten lapsia.
Läheisenä pidetään myös vastaavaa puolisukulaista. Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä.
29 §
Esteellisyyden ratkaiseminen
Virkamiehen esteellisyyttä koskeva kysymys on ratkaistava viipymättä.
Virkamies ratkaisee itse kysymyksen esteellisyydestään. Monijäsenisen toimielimen jäsenen ja esittelijän esteellisyydestä päättää kuitenkin toimielin. Monijäseninen toimielin päättää myös muun läsnäoloon oikeutetun esteellisyydestä. Jäsen tai esittelijä saa osallistua esteellisyyttään koskevan asian käsittelyyn vain, jos toimielin ei olisi ilman häntä päätösvaltainen eikä hänen tilalleen ole ilman huomattavaa viivytystä saatavissa esteetöntä henkilöä.
Esteellisyyttä koskevaan päätökseen ei saa hakea erikseen oikaisua eikä muutosta valittamalla.
30 §
Asian käsittelyn jatkaminen
Esteellisen virkamiehen tilalle on viipymättä määrättävä esteetön virkamies. Virkamies saa kuitenkin käsitellä kiireellisen asian, jonka ratkaisuun esteellisyys ei voi vaikuttaa.

5.4.07

Jaana Shelby

Olen Jaana Shelby, 47-vuotias viiden lapsen äiti Varsinais-Suomen Kiskon kunnasta. Kotiopetan viidestä lapsestamme neljää, nuorin kun on vasta nelivuotias. Muut neljä ovat luokilla 1, 3, 4 ja 6 ja he siis saavat oppia opastuksellani meillä kotona. Kolmena päivänä viikossa kotikouluryhmämme on viisilapsinen, kun käymme pitämässä koulua naapurikunnassa erään hevostilan pojalle.

Kiskossa kävimme kovan taistelun oman kyläkoulumme, Kaukurin koulun, säilyttämiseksi. Hävisimme, ja koulu myytiin yksityiselle kodiksi vaikka kyläläiset olisivat halunneet ostaa sen itselleen. Kylien elinvoimaisuus on koetuksella ja monet perheet muuttivat pois kyläkoulun mentyä. Monet olivat kaupungista maaseudulle muuttaessaan nimenomaan etsineet paikkaa lähellä pientä koulua.

Mieheni Stephen on yhdysvaltalainen, Teksasista. Hänen kanssaan näimme, kuinka ihanteellinen oppiympäristö yhdysluokkapedagogiikkaa toteuttava kyläkoulu oli, kun kolme lapsistamme kävi Kaukurin koulua. Emme halunneet luopua siitä, joten ryhdyimme opettamaan lapsia kotona.

Uskomme molemmat siihen, että ihmiset ovat erilaisia, ja että meillä kaikilla on paljon annettavaa. Uskomme, ettei erilaisuus ole uhka vaan voimavara. Meistä ei ole oikein, että pieni ihminen leimautuu omissa ja toisten silmissä sillä tavalla erilaiseksi, että siihen pitää 'puuttua'.
Jaana Shelby
Aijalantie 123
25550 Aijala
puh 044 503 6867
http://www.jaanashelby.fi/
j.shelby(at)ebaana.net
miukumauku korvattu (at) merkeillä roskapostin ehkäisemiseksi.

Sepustaja

Olen neljän koululaisen äiti, kyläkoulutaistelija ja lasteni opetuksesta kiinnostunut idealisti-haihattelija.
Uskon siihen, että pienen koululaisen on saatava olla ensin pieni saadakseen riittävät eväät kasvaa isoksi. Mielestäni lähellä oleva, tarpeeksi pienen mittakaavan omaava, turvallinen koulu on lapsen edun mukaista koulupolun alkuvuosina. Pienemmässä koulussa isompien ja pienempien lasten yhteinen sosiaalinen ympäristö on lapselle rikkaus.
Pienten koulujen opettajille työ on haasteellista ja vaativaa, koska opetustyö tapahtuu usein ns. yhdysluokkaopetuksena. Viime kädessä opettajan ammattitaito, halu ja etiikka ovatkin ratkaisevia itse opetustyön onnistumisen kannalta. Hyvä opettaja on painonsa arvoinen kultaa. Lapsen koulutielle riittävät eväät antaa koti, opettajat sekä kouluympäristö yhdessä ja yhteistyössä. Mutta ei mikään niistä yksinään.

Lakkautuspaineet lähikouluille kunnissa ja kaupungeissa jatkuvat. Päättäjät tuntuvat omaksuneen sokeasti, laput silmillä ainoaksi oikeaksi tieksi siirtymisen yhä isompiin kouluyksiköihin, yhä kauemmaksi koululaisesta. Totta on, että varsinaisten kasvukeskuksien ulkopuolella oppilasmäärien väheneminen etenee, mutta loputtomiin pienempiä kouluja ei voida lakkauttaa kustannussäästöihin vedoten. Kohtuullisen lähellä olevat, tarpeeksi pienet koulut tulisikin nähdä lapsen perusoikeutena, voimavarana kohti aikuiseksi kasvamista.



Olen kyläkoulun sekä yhdysluokkaopetuksen kasvatti ja taistellut ystävieni kanssa viimeiset 1,5 vuotta lapsiemme oikeudesta pieneen lähikouluun. Taival on ollut työteliäs, tuskainen, epätoivoinen ja vaikea. Toivoisin, että jollekin toiselle tie olisi helpompi. Että tietoa olisi enemmän ja helpommin saatavilla. Että joku neuvoisi ja antaisi vinkkejä. Että voisi vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien ihmisten kanssa.
Myös vastakkaiset ajatukset tai mielipiteet pienistä kouluista tai yhdysluokkaopetuksesta ovat tärkeitä. Asioista pitää puhua ja kuunnella toista. Lisäksi pitäisi puhua enemmän perusopetuksen tulevaisuudesta pienillä paikkakunnilla, eli voisiko joskus ajatella ja tehdä toisin, uudella tavalla?

Verkostossa.
Siksi tämä sivusto on olemassa.
Kirjoittaja

Auli Kluukeri
Viirretie 118
68240 Alaviirre
auli.kluukeri(at)kotinet.com
miukumauku korvattu (at) merkillä roskapostin ehkäisemiseksi